Blog

CV

Jak napisać i co powinno zawierać dobre CV?

Żyjemy w czasach, w których elastyczność form zatrudnienia i branż, w których możemy się spełniać, jest największa w historii. Rynek pracy cały czas się zmienia. Ale jedno pozostaje niezmienne – do otrzymania wymarzonej pracy przybliży nas dobrze napisane CV.

Jeśli na 50 wysłanych aplikacji dostajesz tylko 5 zaproszeń na rozmowę to znak, że musisz nad czymś popracować. Możliwe że po prostu nie wiesz, jak napisać dobre CV.

Czym jest, a czym nie jest CV?

CV, czyli curriculum vitae, znaczy dosłownie „bieg życia”. Czy zatem jest tym samym, co pisane dawniej życiorysy?
Otóż nie. Życiorysy składane w zakładach pracy przez naszych rodziców, miały formę narracji i to niekiedy mocno rozbudowanej. Zawierały często nawet zdania takie jak: „Urodziłem się w rodzinie robotniczej Józefa i Marii, z domu Nowak, jako trzeci z pięciorga rodzeństwa.”  Czy są to informacje niezbędne w celu oceny kwalifikacji niezbędnych na stanowisku, o które kandydat się ubiega? Z pewnością nie, ale takie panowały niegdyś zwyczaje.

Dzisiejsze CV, to zwięzły dokument, w którym kandydat przedstawia swoje doświadczenie zawodowe, wykształcenie i posiadanie kwalifikacje.

Jakie informacje powinno zawierać CV

Poza danymi osobowymi, czyli imieniem, nazwiskiem i danymi kontaktowymi, CV powinno zawierać szereg niezbędnych informacji, umieszczanych w określonym układzie.

1. Podkreśl najważniejsze etapy twojej kariery.

Rekruter który będzie oglądał twoje CV zacznie od informacji o doświadczeniu zawodowym poszukując tego, które jest związane ze stanowiskiem, o które się ubiegasz. Podając przebieg zatrudnienia, po pierwsze stosuj chronologię odwróconą, a po drugie podkreślaj te elementy twojej kariery, które czynią z ciebie dobrego kandydata na to konkretne stanowisko.
Oznacza to, że na samej górze umieszczasz najświeższe doświadczenie, a to najważniejsze wyróżniasz na przykład poprzez wskazanie niektórych elementów zakresu twoich obowiązków, które mogłyby zainteresować rekrutera.

Pisanie CV
Pamiętaj, że dużo lepiej sprawdza się dopasowanie treści CV do konkretnej oferty pracy, niżeli hurtowe wysyłanie setek maili z tym samym załącznikiem.

 

2. Umieść informację jedynie o ostatnio ukończonej szkole lub uczelni.

Jeśli twoim atutem przemawiającym za zatrudnieniem na konkretnym stanowisku jest doświadczenie zawodowe, informację o wykształceniu i ostatniej ukończonej szkole umieść pod zestawieniem dotyczącym przebiegu zatrudnienia.

Jeśli natomiast przed studiami na kierunku niezwiązanym z danym stanowiskiem, ukończyłeś na przykład technikum zawodowe o odpowiednim kierunku – dobrze jest o tym napisać.

3. Szkolenia, kursy i dodatkowe umiejętności.

Pisz tylko o tych dodatkowych szkoleniach i kursach, które mają związek ze stanowiskiem, o które się ubiegasz.
W części „Dodatkowe informacje” możesz umieścić informację o znanym ci języku obcym i stopniu, w jakim go opanowałeś, oraz o prawie jazdy i jego kategorii.

4. Klauzula o przetwarzaniu danych osobowych

Koniecznie umieść ją w CV, najlepiej kopiując treść ze wzoru. Bez niej twoja aplikacja trafi do kosza.

Zadbaj o stronę wizualną twojego CV

Większość pracodawców życzy sobie CV ze zdjęciem. Fotografia, jakiej użyjesz, powinna być aktualna i jak najbardziej neutralna. Nie może to być kadr wycięty ze zdjęcia wakacyjnego, czy z imprezy. Zdjęcie umieszczamy na samej górze, pod nagłówkiem, obok danych osobowych. Nie może być zbyt duże, aby nie przytłaczało i nie odwracało uwagi od treści, ani zbyt małe – będzie wtedy nieczytelne.

CV piszemy standardową czarną czcionką, na białym tle. Jego układ powinien być czytelny i dobrze, jeśli zmieści się na jednej stronie A4. W przypadku, jeśli masz bogate doświadczenie i konieczna będzie jeszcze jedna strona – drukuj na osobnej kartce.

Staraj się nie tworzyć jednego, uniwersalnego dokumentu, jeśli interesuje cię praca na różnych stanowiskach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *